Aktualizacja dotycząca międzynarodowej ochrony prywatności danych

0

Przyjęto siedem wspólnych zasad, wszystkie w interesie swobodnego przepływu danych ponad granicami państw i promowania zaufania między obywatelami a ich rządami.

38 krajów członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przyjęło niedawno nową umowę międzynarodową regulującą dostęp rządu do prywatnych danych obywateli. OECD opiera się na swoich członkach z krajów na kilku kontynentach, w tym z USA, Izraela, Japonii, Chile, Czech i Wielkiej Brytanii. Dokument został opublikowany pod dość niezgrabnym tytułem „ Deklaracja w sprawie dostępu rządu do danych osobowych będących w posiadaniu podmiotów sektora prywatnego”.

Umowa w szczególności zapobiega dostępowi do danych osobowych, który jest „nieograniczonym, nieuzasadnionym, arbitralnym lub nieproporcjonalnym dostępem członków” i zawiera określone odniesienia i kontrole dostępu transgranicznego. O dziwo, minęło ponad 40 lat od poprzednich zaleceń OECD dotyczących prywatności danych. Porozumienie to ma na celu wyjaśnienie pewnych spraw i zdefiniowanie wspólnych ram politycznych, zwłaszcza dotyczących tego, co rząd uważa za dopuszczalne i co faktycznie robi w praktyce.

„Możliwość przesyłania danych ponad granicami ma fundamentalne znaczenie w erze cyfrowej we wszystkim, od korzystania z mediów społecznościowych po handel międzynarodowy i współpracę w zakresie globalnych problemów zdrowotnych. Jednak bez wspólnych zasad i zabezpieczeń udostępnianie danych osobowych w różnych jurysdykcjach budzi obawy dotyczące prywatności, szczególnie w wrażliwych obszarach, takich jak bezpieczeństwo narodowe” – powiedział sekretarz generalny OECD Mathias Cormann.

Przyjęto siedem wspólnych zasad, wszystkie w interesie swobodnego przepływu danych ponad granicami państw i promowania zaufania między obywatelami a ich rządami:

  1. Wiążąca umowa prawna z każdym państwem członkowskim będzie służyć jako podstawowy element składowy transgranicznego dostępu do danych.
  2. Dostęp do informacji prywatnych jest ograniczony do obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych. Co ważniejsze, danych nie można uzyskać w celu stłumienia sprzeciwu lub wymierzenia w konkretne osoby.
  3. Wymogi dotyczące praw człowieka są osadzone w procesach dostępu do danych i istnieją jasno określone wyjątki nadzwyczajne.
  4. Dostęp do danych mają wyłącznie upoważnieni pracownicy, którzy stosują odpowiednie środki ochrony prywatności.
  5. Ramy prawne każdego państwa członkowskiego będą przejrzyste dla opinii publicznej.
  6. Częściowo ta przejrzystość oznacza, że ​​różne organy nadzoru i inne mechanizmy sprawozdawczości będą mogły dokonywać przeglądu i przeprowadzać dochodzenia, gdy będzie to właściwe.
  7. Naruszenia będą miały określone sądowe i pozasądowe środki zaradcze oraz rekompensaty za szkody. Ta ostatnia kwestia jest znacząca: ostatnie doniesienia prasowe udokumentowały różnice między unijnymi i amerykańskimi przepisami dotyczącymi prywatności i pokazują, że wciąż jest tu wiele do zrobienia. Niesfinalizowane jeszcze ramy ochrony danych UE-USA (które zostały ogłoszone w marcu przez prezydenta Bidena) są jednym z przykładów tego, gdzie potrzebna jest na przykład wspólna płaszczyzna.

Jednym z problemów jest to, że umowa nie jest prawnie wiążąca. Nie jest jasne, w jaki sposób państwa członkowskie rozwiążą spory i ograniczą rządową inwigilację, ale przynajmniej jest to dobry początek.

Inną kwestią jest to, że członkowie agencji wywiadowczych różnych państw członkowskich nie brali udziału w żadnej z tych dyskusji, co oznacza, że ​​w przeszłości miały miejsce potencjalne nadużycia związane z inwigilacją (dzięki Edwardowi Snowdenowi) i mogą się one pojawić w przyszłości. Wreszcie Rada Doradcza Społeczeństwa Obywatelskiego ds. Społeczeństwa Informacyjnego OECD wystosowała ten nieco chłodny list, narzekając, że umowa nie zaszła wystarczająco daleko i że Rada została wykluczona z większości dyskusji prowadzących do jej przyjęcia.

Chcesz zacząć sprzedawać AVG?

Szukasz ekstra rabatów dla resellera? Skontaktuj się z nami, a skontaktujemy się z Tobą z unikalną ofertą dla resellera!

Przedsiębiorstwo Informatyczne CORE

Producent, importer i reseller oprogramowania, wydawca serwisów internetowych. Działa od 2001 roku. Oficjalny dystrybutor AVG. Programy rozprowadzane są przez siatkę ponad 1300 resellerów na terenie całej Polski, zapewniona jest pełna polska pomoc techniczna oraz wsparcie handlowe i marketingowe.

Zostaw wiadomość


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.