Niedawno udostępniony nowy mechanizm zdalnego zarządzania AVG – konsola AVG – występuje w dwóch wariantach: Cloud i On-Premise. Czym są, czym się różnią i jakie są ich zalety i wady?
AVG Cloud
Wariant Cloud to konsola w chmurze – gotowe rozwiązanie dostarczane przez firmę Avast. Nie wymaga od administratora żadnych zasobów i nakładów pracy na przygotowanie konsoli do pracy, wdrożenie oraz administrowanie.
Zalety:
- Wersja cloud dostępna jest z dowolnego miejsca i urządzenia (telefonu, tabletu lub komputera). Wystarczy przeglądarka internetowa i dostęp do Internetu
- Administracja i zapewnienie działania systemu jest w całości przerzucone na firmę Avast. Administratorzy firmy Avast dbają o to, aby konsole AVG Cloud były zawsze dostępne, stabilne, gotowe do użycia i miały wykonany niezbędny backup baz danych
- Obsługa sieci rozproszonych. Ochrona i zarządzanie może obejmować dowolne urządzenie, sieć firmową, filię firmy, pracowników terenowi, a nawet home office na urządzeniach firmowych. Wystarczy, że komputery mają połączenie internetowe (dowolnego typu, np. LTE, 3G, stałe łącze itp.) i będą widoczne oraz możliwe do zarządzania w konsoli
- Bezpośrednie wsparcie producenta. W razie problemów technicznych, po konsultacji z klientem (i za jego zgodą!), pracownicy wsparcia technicznego producenta są w stanie zalogować się do dowolnej konsoli online i pomóc w szybkim rozwiązaniu problemu technicznego z działaniem konsoli lub programów AVG na komputerach
Wady:
- Ograniczona kontrola nad danymi. W instytucjach państwowych i podobnych, gdzie wymagana jest ścisła kontrola RODO, korzystanie z konsoli w chmurze może być niemożliwe. Przyczyną jest przechowywanie części danych na serwerach firm trzecich
AVG On-Premise
Wariant On-Premise to konsola instalowana samodzielnie, w sieci lokalnej firmy. Środowisko konsoli AVG oraz niezbędne do jego działania komponenty, m.in. silnik baz danych PostgreSQL, który jest wykorzystywany do przechowywania danych, tworzy się za pomocą pliku instalacyjnego.
Zalety:
- Pełna kontrola. Wszystkie dane i informacje o komputerach, konfiguracji itp. przechowuje się na serwerach firmowych, a nie zewnętrznych
- Możliwość wdrożenia wariantu aktualizacji offline. Na komputerach, które nie mają połączenia z Internetem, aktualizacje baz wirusów i składników programu są udostępniane przez sieć LAN
Wady:
- Możliwość zarządzania infrastrukturą tylko w obrębie sieci LAN. Brak możliwości zarządzania i monitorowania stanowisk zdalnych oraz pracowników terenowych bez dodatkowych rozwiązań typu VPN
- Konieczność monitorowania serwera i backupów bazy danych serwera PostgreSQL niezbędnego do działania konsoli
Poza wymienionymi wyżej różnicami, obie konsole wyglądają identycznie, oferują identyczne możliwości w zakresie konfiguracji składników programu, reguł, raportów itp.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z opiekunami, którzy pomogą na nie odpowiedzieć.