Anchor linki wykorzystywane są do pozycjonowania witryn, ale również do poprawy nawigacji na stronach internetowych. Mogą różnić się między sobą i nie wszystkie będą widoczne w Google Analytics. Wyjaśniamy, czym dokładnie są i co warto o nich wiedzieć.
Anchor link czyli kotwica
Anchor link jest nazywany w języku polskim kotwicą lub zakotwiczeniem. Zbudowany jest z dwóch elementów: tekstu oraz adresu, do którego odsyła. Bardzo często jest wyróżniany na stronach internetowych pogrubieniem lub/i zmienionym kolorem tekstu.
Zakotwiczenie może przybrać różne formy. Standardowo odsyła do wybranej podstrony. Przykładowo ten anchor przekierowuje do rankingu najlepszych aplikacji do optymalizacji Androida. Z kolei ten anchor odsyła do tej samej publikacji, ale przenosi bezpośrednio do konkretnej sekcji podstrony.
Anchor link może mieć na stronie WWW różne zadanie:
- może przekierowywać do innej podstrony
- może wywołać pobieranie pliku
- może wywołać program pocztowy w celu napisania wiadomości
- może przenosić do konkretnej sekcji podstrony
Po co stosuje się anchor linki?
Anchor linki wykorzystuje się przede wszystkim do pozycjonowania. Z pomocą tego narzędzia można budować bogate linkowane wewnętrzne i zewnętrzne. Kotwice są cenną informacją dla robotów indeksujących – wskazują algorytmom pozycjonującym, co znajduje się w odnośniku.
To także usprawnienie nawigacji na stronie WWW. Zamiast długich i niezrozumiałych odnośników, można wkleić tekst z łączem do konkretnej podstrony, który często zachęca też użytkowników do kliknięcia.
Dlaczego anchor link czasami nie jest widoczny w Google Analytics?
Należy wiedzieć, że nie każdy anchor link będzie pozycjonowany przez Google i co za tym idzie, widoczny w panelu Google Analytics. Wszystko zależy od konstrukcji linka. Jeśli dodany jest do niego parametr poprzedzony np. znakiem #, algorytmy indeksujące wezmą pod uwagę wyłącznie główny link.
Jednym z przykładów jest link odsyłający do konkretnej sekcji podstrony. Wygląda on tak:
https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida/#2-avg-tuneup
Podczas indeksowania Google pominie parametr po znaku # i sklasyfikuje wyłącznie główny artykuł, czyli:
https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida
W podobny sposób traktowane są odnośniki z UTM-ami. Nie są one w całości pozycjonowane przez wyszukiwarkę – także tu klasyfikowany jest wyłącznie główny odnośnik.
Bardziej szczegółowe wyjaśnienie działania anchor linków można znaleźć tutaj.
Źródło zdjęcia: depositphotos.com