Budowa profesjonalnej oferty handlowej powinno należeć do ABC handlowca. W praktyce wygląda to różnie. Często oferta handlowa jest bagatelizowana, a to błąd. Tak jak przy spotkaniu handlowym, kolejność etapów tworzenia jest bardzo ważna. Czy istnieje uniwersalny układ oferty handlowej? Tak, i takie ABC handlowca pokażę w tej serii artykułów. Najpierw jednak obalę kilka mitów.
Oferta handlowa to reklama
Oferta handlowa nie jest reklamówką. Nie wystarczy dać ulotki, czy wysłać maila z „najlepszym produktem na świecie”. Nikt nie traktuje poważnie takiej oferty. Reklama ma za zadanie ukierunkować klienta na markę, produkt, usługę. Reklama ma wydobyć w kliencie potrzeby.
Oferta handlowa to cennik
Często gdy ktoś prosi o ofertę handlową, otrzymuje cennik usług i produktów jakie oferuje dana firma. Zawarto takiego cennika nic Klientowi nie mówi. Nie ważne, czy oferta ma dotyczyć produktów mleczarskich, które znamy wszyscy, czy może skomplikowanej sieci informatycznej – zawsze powinna być sprecyzowaną informacja na temat wszystkich aspektów, jakie dotyczą zakupu produktu lub usługi.
Gdy klient prosi mleczarnię o ofertę na jogurty, chce widzieć na niej, czym się różnią od siebie dane produkty.
Oferta handlowa to instrukcja
Oferta handlowa nie powinna zawierać wszystkich technicznych rozwiązań. Nie ma pomóc Klientowi w znalezieniu tańszego, niż nasze, rozwiązania. Oferta musi być tak stworzona, aby była jedyna i oryginalna. Eksponujemy nasze mocne strony. To, co nas wyróżnia na tle konkurencji. Wykorzystujemy rzadkość występowania danego rozwiązania. Nie musimy w ofercie podać Klientowi kompletu informacji.
Oferta handlowa może mieć dowolny układ
Dobrze, aby nasza oferta była na szablonie papieru firmowego, aby na każdej stronie było widoczne logo naszej firmy. Najlepiej gdy logo i wszystkie dane firmy umieścimy w stopce każdej strony. Dobrze wygląda też dodatkowe logo na górnej części strony.
Musimy pamiętać o odpowiedniej numeracji – cyfry powinny znaleźć się na każdej (za wyjątkiem tytułowej) stronie. Pomoże nam to w rozmowach przez telefon z klientem.
Profesjonalna oferta handlowa:
- zawiera krótką wizytówkę naszej firmy,
- informuje o gwarancjach i zabezpieczeniach usługi/produktu,
- przedstawia produkt/usługę w zarysie technicznym,
- odpowiada na wszystkie pytania klienta,
- określa precyzyjnie koszty,
- zawiera podsumowanie, w którym precyzujemy korzyści płynące z zakupu produktu, czy podpisania umowy,
- na ostatniej stronie zamyka ofertę i zaprasza do współpracy,
- zawiera rekomendacje.
Ze względu na ilość informacji, dokładną budowę profesjonalnej oferty handlowej opiszę w następnym artykule.