Gdy kupujemy nową licencję AVG, trzeba ją zarejestrować, podać dane Klienta, wpisać kilka informacji w pola identyfikacyjne. Wielu z resellerów podaje jednak w tym polu swoje dane, i, niestety, nie jest to najlepszy pomysł.
Część z Was obawia się, że jeżeli jako dystrybutor wejdziemy w posiadanie danych klienta, będziemy chcieli się z nim skontaktować bezpośrednio. Warto zaznaczyć w tym miejscu, że nie jest to „przymus”: jako dystrybutor nie wymagamy podania danych rejestracyjnych przy zamówieniu, nie jest nam to potrzebne, nie prowadzimy pełnych rejestrów, nie odbieramy Klientów naszym partnerom, jeśli Ci chcą z nami współpracować.
Po co w takim razie podawać dane Klienta?
Po co one nam w bazach danych skoro nic z nimi nie robimy można by się zapytać ?
Nasza Baza danych służy jednemu – pomocy sprzedaży Wam. Ale zacznijmy od pewnych wyjaśnień – baza danych zbudowana jest w taki sposób iż jedyną unikalną cechą jest adres e-mail. Idąc tym tropem jeśli mamy np. 10 Klientów i każdego kolejno będziemy rejestrowali tydzień po tygodniu wpisując swoją nazwę i swój adres email (np. r.wach@avg.pl), to wszystkie będą podpięte do naszego konta, teoretycznie nie ma w tym nic złego.
Jest jednak kilka powodów, które mogą zachęcić do podawania poprawnych danych rejestracyjnych – zacznijmy od najbardziej trywialnego i zawodnego – ludzkiej pamięci.
Często spotykam się z sytuacją, kiedy wielokrotnie muszę dzwonić i dopytywać się swoich resellerów o dane klienta – dlatego, że w panelu posiadam tylko i wyłącznie informację o końcu licencji (wtedy, gdy reseller rejestruje wszystkie na siebie).
Nie jestem w stanie również Wam od razu powiedzieć, komu warto o końcu licencji przypomnieć – też musicie za każdym razem sprawdzać (a im więcej klientów macie w bazie – tym trudniej).
Kiedy będziemy mieli podane dane klienta (choćby adres e-mail), przyspieszy to znacznie proces zamawiania kontynuacji, a co za tym idzie – nasz i Wasz zysk. Wtedy widząc, że firmie XXX kończy się licencja za 30 dni, mogę zadzwonić do resellera i od razu go o tym fakcie poinformować. Mogę też od razu przygotować odpowiednią ofertę. Oszczędzimy naprawdę dużo czasu.
Jak to wygląda z naszej perspektywy?
Lepiej jeśli lista wygasających licencji wygląda tak:
Data zakończenia licencji | Produkt | Dane rejestratora |
2014-07-27 | AVG Internet Security 2012 licencja komercyjna, 5 stanowisk, 2 lata IMNSO- IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Hotel HOTELOWA 28 00-100 HOTELOWO e-mail: hotel@hotel.pl |
2014-07-02 | AVG AntiVirus 2013 licencja komercyjna, 1 stanowisko, 1 rok IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Adam Nowak e-mail: Adam_Nowak@onet.eu |
2014-07-23 | AVG AntiVirus 2013 licencja komercyjna, 1 stanowisko, 1 rok IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Spółdzielnia e-mail: spoldzielnia@o2.pl |
Niż tak:
Data zakończenia licencji | Produkt | Dane rejestratora |
2014-07-27 | AVG Internet Security 2012 licencja komercyjna, 5 stanowisk, 2 lata IMNSO- IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Core-AVG
e-mail: r.wach@avg.pl |
2014-07-02 | AVG AntiVirus 2013 licencja komercyjna, 1 stanowisko, 1 rok IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Core-AVG
e-mail: r.wach@avg.pl |
2014-07-23 | AVG AntiVirus 2013 licencja komercyjna, 1 stanowisko, 1 rok IMXY2-XXXX-XXXX-XXXX |
Core-AVG
e-mail: r.wach@avg.pl |
Wszelkie dane w tabelkach są przykładowe i nie odnoszą się do rzeczywistych Klientów.
Ilu klientów jesteś w stanie zapamiętać?
Przy 10 klientach rocznie może być trudno zapamiętać wszystkie szczegóły licencji, przy 10 klientach miesięcznie może być już niewykonalne. Oczywiście są wśród Was osoby które rejestrują w ten sposób swoich klientów i mają osobną bazę gdzie trzymają wszelkie informacje – kontrolując na bieżąco.
Jest to wykonalne, ale nasz system ma służyć przede wszystkim ułatwieniu Wam pracy – nie trzeba duplikować niepotrzebnie informacji. Dzięki temu oszczędzacie czas i możecie się skupić na naprawdę ważnych rzeczach.
Sytuacja jest też utrudniona gdy ktoś z Was dzwoni i prosi i rozszerzenie licencji dla…. (i tu się pojawia problem, gdy klient nie jest precyzyjnie oznaczony). Jeśli licencje nie są rejestrowane na poprawne dane, pozostaje mi odpowiedzieć, iż bardzo chętnie pomogę, ale proszę o przesłanie klucza, bo jeśli firma dana nie została poprawnie zarejestrowana nie mam możliwość odnalezienia jej, a jedyne co umożliwi mi identyfikację to właśnie klucz licencji.
Proces ten niepotrzebnie wydłuża czas zamówienia – trzeba skontaktować się ponownie z klientem, on musi przesłać klucz, dopiero wtedy ten klucz otrzymujemy my i możemy przygotować odpowiednią ofertę.
Warto jeszcze dodać, że zawsze istnieje możliwość zmiany danych które zostały zapisane, co więcej dane te nie mają związku z certyfikatem czy danymi fakturowymi, więc jeśli następuje zmiana własności formy prawnej czy adresu nie ma konieczności zmieniania danych rejestracyjnych – najważniejsze abyście to Wy byli zawsze w stanie rozpoznać klienta i to kiedy wygasa mu licencja.