Adware uważane jest za niepożądane, gdy zostanie zainstalowane bez zgody użytkownika, śledzi zachowania przeglądania, przekierowuje ruch internetowy lub zbiera dane osobowe do złośliwych celów, takich jak kradzież tożsamości.
Adware staje się popularne ze względu na możliwości monetyzacji i rozpowszechniania potencjalnie niepożądanych programów (PUP) oraz malware. Chociaż rozpowszechnianie malware przez adware nie jest główną metodą infekowania maszyn ofiar, skupiliśmy się na wykrywaniu adware w Q3/2023, aby monitorować to potencjalne zagrożenie.
Wyniki dokładniejszego wykrywania adware można zobaczyć na poniższym wykresie. Ten kwartał pokazuje wzrost aktywności adware spowodowany przez adware SocialBar.
Globalny wskaźnik ryzyka Avast związany z adware dla Q2/2023 i Q3/2023
Nowe wykrycia pomagają nam sprecyzować globalny przegląd. Nasza telemetria zgłasza cztery najbardziej aktywne regiony pod względem zagrożeń adware; mianowicie, Ameryka Południowa, Afryka, Południowo-Wschodnia Europa i Azja Wschodnia.
Mapa zagrożeń Aware i Malware Q3
Nowe wykrycia zmniejszyły stosunek nieznanych szczepów z 33% do 6%. SocialBar jest liderem rynku adware w Q3/2023 z 58%. Poniższa lista ilustruje najczęściej używane serwery reklamowe z zabawnymi rekordami DNS:
- hissedassessmentmistake[.]com
- trustworthyturnstileboyfriend[.]com
- happeningurinepomposity[.]com
- disgracefulforeword[.]com
- secondquaver[.]com
- usetalentedpunk[.]com
- lyricsgrand[.]com
Pozostałe udziały są przydzielone innym szczepom adware, jak następuje:
- MudOrange (7%)
- DealPly (3%)
- RelevantKnowledge (2%)
- Neoreklami (2%)
- MicroTag (2%)
Martin Chlumecký, Badacz Malware