Każdy sprzedawca i handlowiec pragnie posiadać sporą ilość stałych klientów. Nieważne, czy sprzedajemy garnitury, samochody, usługi marketingowe, czy produkty spożywcze lubimy, gdy odwiedzają nas „nasi” klienci, którzy przychodzą konkretnie do nas po wybraną rzecz.
Lojalność klientów – 5 zasad
Co robić, aby takich klientów mieć coraz więcej?
1. Bądź sympatyczny
Brzmi banalnie, jednak jest to priorytetowa rzecz w handlu. Nie chodzi o to, żebyś był zbyt słodki, ale o to, żebyś był miły i wzbudzał zaufanie. Na „dzień dobry” przywitaj ludzi uśmiechem i dobrym słowem. Nikt nie lubi przychodzić do gbura, czy osoby lekceważącej, która nie jest zainteresowana pracą.
2. Bądź uważny
W trakcie rozmowy z klientem powinieneś go słuchać, wczuć się w jego sytuacje, a nie myśleć o tym, kiedy w końcu pójdziesz do domu i co ciekawego obejrzysz. Klienci lubią mówić, więc wyciągaj wnioski z tego, co słyszysz. „Jedzie Pani na wakacje? To polecam wziąć ze sobą dobrze dobrany kapelusz – pomaga w bardzo słoneczne dni i dodaje uroku”. ALBO: „Macie Państwo remont?
Na takie emocje polecam czerwone wino i dobraną bieliznę. Zrobi Pani niespodziankę mężowi, a on ruszy do pracy z większym zapałem.” Musisz być jak ciocia dobra rada, która w odpowiednim momencie podpowie co warto zrobić.
3. Zdejmij koronę z głowy
Poznałem kiedyś świetnego handlowca. Była to dziewczyna, która pracowała w sklepie z garniturami. Miała dużo swoich stałych klientów. Jak ona to robiła? Przygotowywała ich od stóp do głów na konferencje i spotkania. Prasowała im koszule, wiązała krawaty, dobierała dodatki, robiła poprawki w garniturach (jak nie umiała ich zrobić, to biegła do sąsiedniej krawcowej), a w tym czasie jej klienci dopinali sprawy na ostatni guzik przed ważnymi terminami.
Przychodzili, przebierali się, płacili i byli gotowi na spotkania. Każdy z nas powinien wczuć się w sytuacje swoich klientów tak, aby wyjść naprzeciw im potrzebom.
4.Popraw jakość pracy
Musisz stale pracować nad jakością swojej pracy. Nie marudź przy targetach. Wymyślaj sposoby, jak je osiągać. Dodawaj sobie na każdy tydzień nowe zadanie, abyś był coraz lepszy. Im bardziej podszkolisz swoje umiejętności handlowe, tym więcej lojalnych klientów będziesz miał.
5.Przestrzegaj zasad, ale miej w sobie luz
W każdej pracy powinieneś przestrzegać zasad, jakie panują w Twojej pracy. Znajdź w sobie jednak pewną dawkę luzu, aby swobodnie podchodzić do klientów bez specjalnych napięć, postawy na baczność, czy wycofania. To Twój teren, to Ty rozdajesz tu karty, więc warto abyś z pełną kulturą i swobodą rozmawiał z klientami. W taki sposób więcej zapamiętasz, dużo więcej zaoferujesz i lepiej osiągniesz cel.
Pamiętaj o ciągłej pracy nad sobą, nad jakością obsługi klienta i zdobyciu dużej ilości lojalnych klientów. Klienci lojalni powinni być dla Ciebie perełkami, o które się dba i stara. To oni widzą Cię w dobrym świetle, więc warto, aby taki wizerunek marki, którą reprezentujesz, rósł w siłę. Im więcej zadowolonych klientów, tym więcej nowych klientów.
Nie pozwól sobie na zniechęcenie, czy nieprzestrzeganie któregoś z punktów. Każdy z nich jest łatwy do wykonania, a stosowanie się do niego przyniesie wymierne korzyści. Pamiętaj, że sam jesteś odpowiedzialny za swoje wyniki i że warto dać z siebie wszystko.